Rozhovor: Rýchla strela českého endura Vojtěch Bláha

Bajková sezóna sa nám slušne rozbieha a nám sa podarilo stretnúť s mladým a talentovaným bajkerom Vojtěchom Bláhom. Že vám to meno nič nehovorí? Mladá česká krv, ktorá dokonale ovláda svoje enduro od českej značky Rock Machine a nemusí sa za seba hanbiť ani za hranicami.

Prinášame vám teda krátky rozhovor s Vojtom, s ktorým sme sa videli asi dve hodiny po závode v areály bikeparku, keď si niesol cenu za výhru  na Rock Machine Blizzard Enduro Race počas Bikefestu v Kálnici.

Rozhovor Boris a Vojtěch Bláha

Kálnica 26.05.2018

 vojtech Blaha a Rock Machine.JPG

Ahoj, vitaj v Kálnici.

Moja otázka smeruje k bicyklu a aké komponenty si vymenil na svojom závodnom Rock Machine?

Vymenil som brzdy za TRP , pretože oni sú môj osobný sponzor. Vymenil som aj rajdy, kvôli tomu, že mám nejaké svoje osobné preferencie na ktoré som už zvyknutý. Mám tam iné výplety v spolupráci s Karlem Starkem. Mám trocha iné nároky na výdrž toho kolesa, takže potrebujem tuhšie tie kolesá. Potom mám samozrejme iné plášte.

Ako dlho ti vydržia plášte na bicykli?

Je to pomerne mäkká zmes, takže keď jazdím doma tak 2-3 preteky vydržia, ale trebárs v Taliansku alebo vo Francúzku mi vydržia len týždeň pretože je tam tvrdý, kamenistý povrch. Zas mám ich dosť na sezónu takže tak. Inak vozím plášte hlavne od značky Kenda a ak potrebujem nejaký iný dezén, tak to potom riešim inou značkou.

Keď sa pozerám na tvoj bicykel prekvapilo ma, že jazdíš na rovnakých SPD pedáloch ako ja od Shimana s väčšou klietkou. Asi ti to vyhovuje viacej.

Som zvyknutý jazdiť na SPD-čkach a predtým som pretekal na Mavic pedáloch a tie majú väčšiu platformu oproti Shimanu a ľahko sa nacvakávajú a vycvakávajú. Prešiel som na SPD, pretože ich mám od sponzora z Cyklomaxu a hlavne sa tak rýchlo neopotrebúvajú kufre lebo sú železné oproti Mavic kufrom ktoré sú mosadzné.

Dá sa teda povedať, že ani časté vycvakávanie na enduro trati ti nerobí problém?

No tak áno, už som sa to naučil celkom rýchlo nacvaknúť, ale skôr to teraz mám nastavené na silnejšom vypínaní pretože nemám rád, keď mi to samé vypína. Tieto XT-čka však majú malú klietku a do budúcna by som chcel väčšiu klietku ako je na Saint modely.

Na bajku Rock Machine Blizzard máš vymenený klasický tlmič za pružinu, povedz pre čitateľov tvoje pocity z jazdy a rozdiel aký vnímaš.

Vnímam to tak, že tá pružina je taká konštantná. Vzduch je raz tuhší raz mäkší a tiež reaguje inak v určitých situáciach. Keď jazdím preteky „na oči“ ,že vôbec neviem čo ma čaká, tak tá pružina ma viac podrží. Zadné koleso drží viac na zemi a pod kontrolou, môžem efektívnejšie zabrzdiť. Ja zas nerobím veľmi triky a neskáčem, takže toto je taký požierač.

Vojta povedz od kedy jazdíš svetový pohár?

Sveťák jazdím od sezóny 2016. Občas so mnou jazdí aj ocino ako podpora.Vojtech Bláha enduro

Ako vnímaš enduro komunitu v Čechách aj na Slovensku?

Príde mi, že sa to rozrastá to áno. Nie je to ako maratónci ale je nás dosť. Hlavne keď prídem na preteky tak sme ako jedna veľká rodina. Poznám všetkých a oni poznajú mňa, takže to je veľmi kamarátske.

Môžeš laickým čitateľom opísať ako vyzerá enduro závod z tvojho pohľadu, čo atmosféra a podobne?

No je to veľmi kamarátske ako vravím, pri transferoch si môžete spoločne pokecať a potom si každý preteká sám za seba. Ideš proti sebe, proti času – takže tá závodná časť je o tom ako sa vymačkneš. Na štarte sa snažím vybaviť si čo ma čaká na trati, nejaké ťažké miesta. Na trati sa už sústredím na jazdu a nerozptyľujem sa, lebo to môže znamenať chybu, ktorá by sa nemusela stať keby som sa 100% koncentroval. Je celkom zaujímavé, že keď človek ide len tak „na flow“ a nesnaží sa tak, tak je to niekedy rýchlejšie ako keď hrotíš a za každou zákrutou to rozšlapávaš. No ale na to som ešte úplne neprišiel čo je rýchlejšie, snažím sa to skúšať. Niekedy spadnem keď to hrotím a je to rýchlejšie, proti tomu keď idem čisto „na flow“. Niekedy zas opačne.

Aká trať ti vyhovuje?

Mne vždy vyhovuje taká trať čo iným prekáža. Keď je na svetovom pohári erzeta na ktorej sa šlape, sú tam brody, techniky  a výjazdy tak sa mi to nejde veľmi dobre, ale v závode to prejdem nadštandardne oproti výsledkom ostatných. Zase na druhú stranu ak sa ide erzeta, ktorá sa ide aj v tréningu veľmi príjemne a kľudne tak ostatným ako by to šlo ešte lepšie a sú rýchlejší.

Ako to vníma ocino, ktorý je s tebou na preteku keď vidí že lietaš vzduchom, vpáliš do klopky na plné gule?

Tak ocino je celkom v pohode keď to vidí. Mamka no, tá tu radšej nie je, ale tiež už si celkom zvykla.

Čo zranenia? Vyhýbajú sa ti, alebo naopak?

Zranenia sú zatiaľ asi každú sezónu myslím. Prvé dva roky som mal jednu kľúčnu kosť, potom druhú. Minulú sezónu som mal dva prsty zlomené a túto sezónu som mal zatiaľ len vykĺbený palec. Šiel som v rýchlej pasáži asi päťdesiatkou a ulítlo mi koleso, keď sa zas chytilo v tej rýchlosti tak ma to naviedlo do takého stromčeku, ktorý som skosil a riadítka mi vykĺbili palec. Dole som došiel v pohode, začalo to bolieť až potom.

Nabalený-na-štyry-dni-MTB-Trilogy

Nabalený na štyri dni MTB Trilogy

Aké máš plány do bližšej budúcnosti? Povedzme na 2 roky.

No tak tento rok by som sa chcel čo najlepšie umiestniť na tom svetovom pohári do 21 rokov. Minulý rok som bol druhý, teraz som zatiaľ ôsmy lebo sa mi nevyhli nejaké problémy. Takže teraz by som sa chcel aspoň do tej päťky vyškriabať. Budúci rok ešte juniorský. Chcel by som zajazdiť slušné časy aby som sa po prestupe do elitnej kategórie pohyboval nejak normálne, nech to má zmysel.

Povedz mi ako je to s cestovaním, kto ti hradí náklady a podobne?

Hradí ich otec. Viac menej ešte hľadáme sponzorov. Rock Machine je super,  všetkú techniku, náhradné diely hradia oni. Je to veľká pomoc, to nás stálo veľa peňazí. Na ocinovi sú potom letenky, štartovné a ubytovanie, čo tiež nie je málo. Tu v Európe je to ešte celkom v pohode, dá sa ísť aj autom, ale letenky a tak podobne to je zabijácke. Túto sezónu ideme už lietadlom iba do Whistleru a inak už bude všetko v Európe.

Podpora od Rock Machine ti zatiaľ vyhovuje?

Jo, teraz som zrovna riešil s Jardou Spešným (produktový manažér), že by som potreboval menší hlavový uhol, teda položenejší. Pretože na tom sveťáku sú trate už dosť strmé. Takže budeme ladiť nejaké excentrické futra do tlmiča nech si to sadne. Možno o cenťák nastaviť vidlu na 180mm. Trošku to asi naladíme do zjazdu a z toho by sa mohlo vychádzať aj do budúcich rokov. To enduro proste pritvrdzuje.

Dobre, asi o hodinu štartuješ na enduro preteku tu v Kálnici. Nechám ťa koncentrovať, a díky za rozhovor. Nech sa ti darí!

Taky díky. Čáu!